Als je een zakelijke leaseauto rijdt of nog twijfelt tussen kopen of leasen van een auto, heb je waarschijnlijk al eens gehoord van bijtelling. Maar wat is het nu precies? Wat betekent het voor jouw salaris? We leggen je stap voor stap uit hoe bijtelling werkt, wanneer het van toepassing is, hoe het wordt berekend en waar je rekening mee moet houden.
Wat is bijtelling
Bijtelling is een belastingregel voor iedereen die een zakelijke auto ook privé gebruikt. In de ogen van de Belastingdienst levert dit privégebruik je namelijk een voordeel op. Dat voordeel wordt gezien als een vorm van extra inkomen. Dit betekent dat je belasting betaalt over het gebruik van de auto, alsof je een deel van je loon in natura ontvangt.
De regel is van toepassing zodra je op jaarbasis meer dan 500 kilometer privé rijdt met een zakelijke leaseauto. Denk hierbij aan ritjes naar familie, vrienden of uitjes in het weekend of op vakantie gaan. Zolang je onder deze 500 km-grens blijft, hoef je geen bijtelling te betalen. Het is belangrijk dat je dit aantoont met een rittenregistratie.
Hoe wordt bijtelling berekend
De bijtelling wordt gebaseerd op de cataloguswaarde van de auto, inclusief btw en bpm. Vervolgens wordt hier een vastgesteld percentage op toegepast. In de meeste gevallen is dat 22 procent. Dit bedrag wordt bij je bruto jaarsalaris opgeteld, zodat je er inkomstenbelasting over betaalt.
Stel je voor dat je een auto van €40.000 rijdt. In dat geval komt het bijtellingsbedrag neer op €8.800 euro per jaar. Dit bedrag wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Afhankelijk van het belastingtarief waarin je valt, betekent dat een extra maandelijkse netto kostenpost. In dit voorbeeld betaal je ongeveer €300 per maand extra belasting vanwege de bijtelling.
Wat betekent bijtelling voor je salaris?
Bijtelling heeft dus direct invloed op je salaris. Het bedrag wordt bij je bruto-inkomen opgeteld, waardoor het bedrag waarover je belasting betaalt stijgt. Je ontvangt dus minder salaris, ook al verandert je brutoloon niet zichtbaar. Je merkt dit verschil meestal pas op je loonstrook (en op je bankrekening), waar je ziet dat je minder overhoudt.
Het is goed om te weten dat bijtelling niet betekent dat je maandelijks zelf geld overmaakt naar de Belastingdienst. Het wordt allemaal verwerkt via de loonheffing.
Elektrisch rijden en bijtelling
Voor elektrische auto’s gelden op dit moment andere regels. De overheid stimuleert elektrisch rijden door een iets lager bijtellingspercentage toe te passen op deze voertuigen. In 2025 geldt er een bijtelling van 16 procent tot een drempel van €30.000 aan cataloguswaarde. Voor het deel van de auto dat boven die waarde uitkomt, wordt alsnog het reguliere percentage van 22 procent toegepast.
Dit maakt elektrische auto’s fiscaal aantrekkelijker, vooral als je een voordeliger model kiest. De maandelijkse bijtelling is dan lager dan bij een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Dat voordeel zie je terug in je nettoloon.
Privékilometers met leaseauto
Als je kunt aantonen dat je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met je zakelijke auto, hoef je geen bijtelling te betalen. Hiervoor moet je wel een verklaring aanvragen bij de Belastingdienst: de zogenaamde verklaring geen privégebruik auto. Ook moet je een sluitende rittenadministratie bijhouden om bij controle te kunnen bewijzen dat je echt niet privé met de auto hebt gereden.
Het vermijden van bijtelling kan dus wel, maar een kloppende administratie is dan belangrijk. Maak je toch privéritten terwijl je hebt verklaard dat je dat niet doet, kan dit leiden tot een naheffing en een boete.
De regels voor youngtimers
Er gelden andere regels voor zakelijke auto’s die ouder zijn dan 15 jaar. Deze auto’s vallen onder de youngtimerregeling. Hierbij betaal je geen bijtelling over de oorspronkelijke cataloguswaarde, maar over de dagwaarde van de auto. Wel ligt het bijtellingspercentage hoger: namelijk op 35 procent. Zeker bij auto’s die in waarde flink zijn gedaald, valt de bijtelling lager uit dan bij een nieuwe leaseauto.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een leaseauto?
Bij het kiezen van een zakelijke leaseauto is het verstandig om niet alleen naar het maandelijkse leasebedrag te kijken, maar ook naar de invloed van de bijtelling op je nettosalaris. Een auto met een hoge cataloguswaarde of een hoger bijtellingspercentage kost je maandelijks honderden euro’s extra. Daarnaast is het ook belangrijk om eerst te bedenken of een benzine of elektrische auto past bij jouw situatie.
Daarom is het slim om vooraf te berekenen wat de bijtelling betekent voor jouw situatie. Overweeg of elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijker is en vraag je af of je de auto echt vaak privé gebruikt. Maak je nauwelijks privégebruik van de auto? Dan loont het misschien om een rittenregistratie bij te houden en bijtelling te vermijden.
Persoonlijk advies nodig?
Wil je weten welke leaseauto het beste bij jouw situatie past, zowel zakelijk als privé? Elektrisch, brandstof of juist een youngtimer: de adviseurs van Ford Sutherland denken graag met je mee en geven advies over de slimste keuze voor jouw situatie. Neem gerust contact met ons op of kom langs in één van onze showrooms.