Verkeersregels in het buitenland: wat is er anders dan hier?

Verkeersregels in het buitenland

Gaat u deze zomer de grens over om te genieten van een heerlijke vakantie? Als u de auto pakt, houdt dan rekening met andere of aanvullende regels in het verkeer. Want wat op de Nederlandse weg gewoon is, hoeft dat in het buitenland niet te zijn. En misschien hangt daar zelfs wel een boete aan vast. Of misschien zorgt een Nederlandse regel elders in Europa wel voor gevaarlijke situaties. Bereid u goed voor op uw reis en lees daarom voor vertrek de verkeersregels die in uw vakantieland gelden.

Belangrijke regels in het verkeer op populaire vakantiebestemmingen

Boeken Nederlanders hun zomervakantie in het buitenland – eigen land is ook zeer gewild – dan kiezen ze al jaren massaal voor Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en België. Allemaal bestemmingen die per auto bereikbaar zijn. En daar kiezen we dan ook meestal voor als vervoersmiddel. Gaat u binnenkort naar één van deze vijf vakantielanden? Ontdek hierna welke verkeersregels anders zijn dan hier.

Verkeersregels op de wegen in Frankrijk

Het veelzijdige Frankrijk trakteert vakantiegangers jaarlijks op haar diverse, adembenemende landschappen. Rijdt u dadelijk bv. dwars door de Franse Alpen? Houd dan rekening met smalle en steile bergwegen. Komt er een tegenligger aan? Dan heeft de klimmende auto voorrang. Ook kilometerslange tunnels zijn in Frankrijk heel gewoon. Ontsteek vooraf altijd minimaal uw dimlichten en neem meer afstand dan gebruikelijk van voorliggers. Bij drukke situaties in de bebouwde kom drukt de Fransman al snel op zijn of haar claxon. Wanneer er direct gevaar ontstaat, dan mag dit. Tussen zonsondergang en -opkomst waarschuwt u met lichtseinen.

Franse weggebruikers met diezelfde lichtseinen waarschuwen voor o.a. een flitspaal is heel sociaal, maar niet toegestaan. Dat is net als keurig recht in een parkeervak staan dat zich aan de linkerkant van de weg bevindt: verboden. En let vooral ook op bij de vele rotondes die dit land rijk is. Wanneer een driehoekig waarschuwingsbord bij het naderen ontbreekt, hebben automobilisten van wegen van rechts voorrang. Ook als zij nog niet op het ronde kruispunt rijden. Bij alle overige kruispunten komt u geen haaientanden tegen, maar meerdere blokken in een rechte lijn. Hun functie is precies hetzelfde: voorrang verlenen aan de kruisende weg.

Verkeersregels onderweg in Duitsland

Op de snelwegen bij onze oosterburen kunt u over langere afstanden flink de vaart erin houden. Indien anders aangegeven staat, geldt er geen maximumsnelheid. Wat veilig voelt en verstandig is, bepaalt u hier zelf. Adviessnelheden geeft de Duitse overheid meestal via verkeersborden weer. Gaat u de snelweg verlaten? Daar gelden wel maximale snelheden om aan te houden. En regels bij o.a. het passeren van een auto op een smalle, steile weg in de bergen: het voertuig met de beste uitwijkmogelijkheden laat de ander voorgaan.

Wie er eerst mag, is een stuk duidelijker bij het naderen van een voorrangsweg. In Duitsland vertelt een dikke onderbroken lijn op het wegdek u dat al het verkeer van links en rechts voorgaat. Net als in Frankrijk worden rotondes in Duitsland soms ook niet vooraf aangeduid met borden. Anders dan u gewend bent, heeft al het verkeer van rechts steeds voorrang.

Dat er voor hulpdiensten die sirenes en zwaailichten voeren voorrang wordt verleend, is een stuk vanzelfsprekender. Sterker nog: in geval van file bent u verplicht om samen met alle andere automobilisten een zogeheten reddingsstrook vrij te maken op het midden van de weg. Daar mogen motorrijders geen gebruik van maken.

Verkeersregels in Italië

Op de Italiaanse wegen zijn sommige verkeersregels behoorlijk anders dan hier. Neem bv. wegen zonder oversteekplaats voor voetgangers. In Nederland wachten zij tot het veilig is om naar de overkant te lopen. Of u bent sociaal en gebaart dat iemand anders voor mag. In Italië is het de norm om voetgangers veilig te laten oversteken, zelfs als er geen zebrapad in de buurt is. Wat misschien ook apart voelt, is hoe twee tegemoetkomende voertuigen linksaf slaan bij een Italiaans kruispunt. Die bewegen niet om elkaar heen, maar langs elkaar.

Als u dat niet in de gaten heeft, zou u bijna spontaan op de claxon drukken. Toeteren is in Italië overigens niet alleen toegestaan bij direct gevaarlijke situaties. Ook bij het ontbreken van overzicht in bochten of op kruisingen buiten de bebouwde kom mag u met de claxon duidelijk maken dat u eraan komt. Lichtsignalen geven is in zulke situaties wellicht ook de oplossing. Dit is eveneens toegestaan. U bent in Italië zelfs verplicht om altijd de lichten te ontsteken voor u vertrekt. En om lijnbussen en trams altijd en overal voor te laten gaan.

Regels op de weg in Spanje

In Spanje – ook in Duitsland – treft u een dikke onderbroken streep aan bij een kruisende voorrangsweg. De boodschap van deze lijn is vrij duidelijk. Waar u vooraf misschien wel extra informatie voor nodig hebt, is het correcte rijgedrag op een Spaanse rotonde. Vooral brede rotondes met dubbele rijstrook zijn anders dan hier. Wilt u bijv. driekwart, dan bent u verplicht op tijd naar de buitenste rijbaan te gaan. Te laat? Dan rijdt u verplicht een extra rondje over de rotonde. Vergeet niet bij iedere handeling uw knipperlichten te gebruiken.

De belangrijkste verkeersregels in België

Eten of drinken achter het stuur? Iets uit het dashboardkastje pakken tijdens het rijden? In België is dit strafbaar. De Belgische overheid zegt dat bestuurders altijd volledige controle over hun voertuig moeten hebben. Als hiervoor iemand van de weg wordt gehaald, dan lijkt dat op het eerste gezicht misschien ietwat vreemd. Net als u verwacht dat voetgangers bij zebrapaden altijd voorrang hebben. Zo niet wanneer er een tram aankomt. Die gaat bijna altijd voor, behalve bij stoplichten. En dat is ook goed voor u, als automobilist, om te weten.

Een reddingsstrook is niet enkel typisch Duits. Ook bij onze zuiderburen maakt men in geval van file(vorming) ruimte voor hulpdiensten. Rijdt u op de linkerbaan, dan sorteert u zo ver mogelijk naar links. En vice versa. Wat opvallend is: motorrijders mogen wél gebruikmaken van deze reddingsstrook. Echter, komt er een ambulance, brandweer of politie aan, dan maken zij natuurlijk ook netjes plaats voor de hulpdiensten. Vervalt één van de rijstroken, bv. vanwege een ongeval, dan bent u verplicht pas aan het eind in te voegen op de andere baan.

Wilt u ook weten wat de regels binnenin de auto zijn voor één van de bovengenoemde vakantielanden? Of is uw bestemming voor deze zomer niet aan bod gekomen? Op de site van de ANWB vindt u de verkeersregels voor alle landen in Europa. En waar u ook naartoe gaat, het is altijd verstandig om voor vertrek nog een zomercheck te doen.

Kom langs bij de vestiging van Sutherland in uw buurt en ga voor een comfortabele en veilige reis!

Heb je niet gevonden wat je zocht? Neem dan contact met ons op

Sutherland Heerenveen
0513 62 34 15

Sutherland Leeuwarden
058 20 29 011

Sutherland Drachten
0512 88 10 10

Sutherland Sneek
0515 20 90 08

3mfy4sdxun3n44w6p9jmknmkq3gg666adsgzpkadkp4qsmjqpj9awpibioqs8533ruyq5gm62z67fhpvny4gmj7tkinp9h69jxw